Phishing: nepberichten van Kamer van Koophandel in omloop

Momenteel gaan er valse e-mails en sms-berichten rond van oplichters die zich voordoen als KVK, zogenoemde phishing. Er wordt gevraagd om gegevens van de organisatie of bestuurders in te vullen op een website, waar je via een link of knop naartoe kunt. Open het bericht niet en klik niet op links in de mail of sms.

We merkten dat ook kerken met deze berichten te maken krijgen. U hoeft als kerk zelf nooit iets te registreren bij de KVK. Kerken hebben een basisinschrijving, dat wil zeggen dat slechts een beperkt aantal gegevens geregistreerd zijn. Er worden nooit gegevens van personen ingeschreven voor een kerk. Als er wel iets wijzigt in de inschrijving, gaat dat via SKW. U hoeft zelf dus geen actie te ondernemen bij KVK.

Hieronder ziet u een voorbeeld van zo’n nepmail.

Lees meer over de phishingmails van KVK en hoe u deze herkent op KVK – voorbeelden nepmails.