Toegankelijke kerk

Voor veel mensen is het niet vanzelfsprekend dat zij zomaar kunnen participeren in kerk en maatschappij. Bijvoorbeeld omdat ze een beperking hebben, zoals blind- of slechtziendheid.

Een gemeente kan hierin het verschil maken door te zorgen voor een toegankelijke kerk. Op deze pagina vindt u informatie over wat kerken kunnen doen om meer toegankelijk te zijn voor mensen met een visuele beperking, zodat zij gelijke rechten en kansen hebben om te participeren in de kerk.

CBB: Christelijke Bibliotheek voor Blinden en Slechtzienden

In Nederland zijn er 350.000 blinden en slechtzienden en 600.000 dyslectici en vanwege de vergrijzing is de verwachting dat dit aantal alleen maar zal toenemen. Daarom zet de CBB, de Christelijke Bibliotheek voor Blinden en Slechtzienden, zich in voor iedereen met een leesbeperking. Dit doen ze door middel van christelijke lectuur in passende leesvormen: braille, grootletter, digitale en gesproken vorm. Daarnaast helpt de CBB kerken, bedrijven en organisaties in het toegankelijk maken van informatie voor hun leden, klanten en relaties.

U als kerk kunt advies bij hen inwinnen hoe u als kerk toegankelijk kunt zijn. Bijvoorbeeld door de plattegrond of inrichting van uw kerk voelbaar te maken zodat ook mensen met een visuele beperking hun weg kunnen vinden. Of door de kerkinformatie zoals mededelingen, liturgiën en kerkbladen ook digitaal of in braille beschikbaar te stellen. CBB kan u hierbij helpen.

Onderstaand vindt u twee artikelen over het werk van CBB. Hierin kunt u uitgebreider lezen hoe u als kerk toegankelijker kunt zijn en hoe het CBB daarbij kan helpen. U kunt ook naar hun websites, die hieronder staan vermeld.

Artikel CBB – Leesvoorziening Nederland Artikel CBB – VN Verdrag en toegankelijke kerkgebouwen

Website CBB
Website Braille.nl