U wilt namens uw kerk iets regelen bij de overheid. Bijvoorbeeld bij de Belastingdienst of het UWV. Per 1 juli 2020 heeft u hiervoor eHerkenning nodig. Een middel om te kunnen aantonen dat u namens de kerk gemachtigd bent om dit uit te voeren. Op deze pagina vindt u alle informatie over de aanvraag van eHerkenning door kerken.
NB: Waar geschreven staat ‘kerk’ kunt u ook lezen: ‘kerkelijke instelling’ of ‘landelijke instelling’ behorend bij het kerkgenootschap.
Alle NGK-kerken zijn zelfstandig ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hiermee kan voor iedere kerk eHerkenning worden aangevraagd. Een gemachtigde kan dan namens de kerk handelingen uitvoeren bij verschillende overheidsdiensten. Per 1 juli 2020 is inloggen met eHerkenning beveiligingsniveau 3 voor organisaties verplicht. Het CIO (Interkerkelijk Contact in Overheidszaken) heeft in samenwerking met de overheid een aanvraagprocedure vastgesteld speciaal voor kerken.
Aanvraag
Wanneer u eHerkenning namens uw kerk wilt aanvragen, volg dan de instructie die u hieronder kunt downloaden. In het kort ziet de aanvraag er zo uit:
- Voorbereiding:
vraag Verklaring A en B op bij Steunpunt Kerkenwerk en zorg voor akkoord van twee kerkenraadsleden en drie gemeenteleden. Verzamel de benodigde gegevens zoals in de instructie aangegeven; - Aanvraag:
volg de aanvraagmodule bij KPN (aanbevolen) en vul alle benodigde gegevens in volgens de instructie; - Persoonlijke identificatie bij u thuis:
na uw aanvraag bij KPN wordt uw identiteit gecontroleerd door middel van een huisbezoek; - Toekenning:
Na goedkeuring van de aanvraag ontvangt u binnen een paar werkdagen eHerkenning.
Bij de voorbereiding van de aanvraag heeft u de zogeheten ‘Verklaringen A en B’ nodig. Verklaring A wordt uitgegeven aan uw kerk door Steunpunt Kerkenwerk. Verklaring B vult u zelf in. Beide zijn op te vragen bij Steunpunt Kerkenwerk. Stuur een e-mail naar info@steunpuntkerkenwerk.nl en vermeld hierin voor welke kerk u ‘Verklaringen A en B’ aanvraagt.
Let op: Steunpunt Kerkenwerk is bevoegd om verklaring A en B af te geven NGK-kerken. Andere kerkgenootschappen kunnen zich wenden tot hun eigen landelijk bureau.
Problemen of vragen?
U kunt allereerst bovenstaande handleiding raadplegen, of kijk bij onze Veelgestelde vragen (zie onder).
Daarnaast kunt u de speciaal ingerichte website van KPN (klik hier) raadplegen met alle informatie specifiek voor kerken.
Ondervindt u problemen tijdens het invullen van de online aanvraag? U kunt bellen naar een speciale hulplijn van KPN rond eHerkenning: 088 6601333.
Komt u er niet uit? Voor toelichting of hulp kunt u altijd contact opnemen met Steunpunt Kerkenwerk, 038 427 0455 of mail naar info@steunpuntkerkenwerk.nl.
Ketenmachtiging
Wilt u de (salaris)administratie van uw kerk uitbesteden, bijvoorbeeld aan een administratiekantoor? Het kan zijn dat u dan een ketenmachtiging moet aanvragen. Overleg dit altijd met de partij aan wie u de administratie wilt uitbesteden.
Het aanvragen van een ketenmachtiging gaat ook via een speciale werkwijze voor kerken. Neem contact op met Steunpunt Kerkenwerk voor een instructie ‘ketenmachtiging’ en de juiste documenten voor uw kerk.
Veelgestelde vragen
Diensten waarvoor eHerkenning nodig is
Waarom heb ik eHerkenning nodig?
Daarnaast kunt u gratis een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen met eHerkenning. Lees hierover meer op onze webpagina over vrijwilligers onder ‘gratis VOG’.
eHerkenning is een nieuw middel waarmee u wordt gemachtigd als gebruiker om namens uw kerk handelingen bij de overheid uit te voeren.
Is eHerkenning verplicht?
Is eHerkenning nodig om de aangifte IB47 kaarten in te dienen bij de Belastingdienst?
Heb ik eHerkenning nodig bij het verzoek tot de restitutie van de energiebelasting?
Wat kan ik bij de Belastingdienst doen met eHerkenning?
Wij hebben onze (salaris)administratie uitbesteed aan een accountant. Moeten wij eHerkenning aanvragen?
Welke diensten moet ik kiezen als ik eHerkenning aanvraag?
Wie houdt het overzicht van personen met eHerkenning?
Let op: Houd ook bij wie hebben getekend voor de aanvraag van eHerkenning van die persoon. Dit is belangrijke informatie wanneer de bevoegdheid moet worden ingetrokken.
Geldigheid van eHerkenning
Ik kan kiezen tussen bevoegdheid voor één, drie of vijf jaar. Waar moet ik op letten?
Overleg met degene die bevoegd wordt: zijn er redenen om een korte bevoegdheid aan te vragen? Ga je over een half jaar bijvoorbeeld verhuizen, of verwacht je over een jaar te willen stoppen met de functie? Kies dan voor een kortere bevoegdheid.
Iemand die namens onze gemeente eHerkenning heeft, legt zijn functie neer. Wat moeten we doen?
Is het mogelijk om in Verklaring B de toestemming voor 5 jaar toe te kennen, maar vervolgens één keer per jaar de eHerkenning aan te vragen? Dat spreidt de kosten.
Beveiligingsniveau
Ik heb eHerkenning op beveiligingsniveau 3. Hoe maak ik gebruik van beveiligingsniveau 1?
Ik heb alleen maar eHerkenning beveiligingsniveau 1 nodig. Kan ik alleen een aanvraag doen voor niveau 1?
Ik ben penningmeester en mijn man is voorzitter. We moeten beide tekenen, kan dat voor problemen zorgen?
Aanvraagproces
Kan ik ook eHerkenning aanvragen via een andere aanbieder?
Waarom moeten zowel verklaring B als het aanvraagformulier worden ondertekend?
Het aanvraagformulier hoeft niet ondertekend te worden door de aanvullende kerkleden die modelverklaring B mede ondertekenen.
Ik heb problemen bij de aanvraag van eHerkenning. Wat moet ik doen?
Daarnaast kunt u de speciaal ingerichte website van KPN (klik hier) raadplegen met alle informatie specifiek voor kerken.
Komt u er niet uit? U kunt bellen naar een speciale hulplijn van KPN voor kerken rond eHerkenning: 088 6601333.
Bij algemene vragen over kerken en eHerkenning kunt u contact opnemen met Steunpunt Kerkenwerk, 038 427 0455.
eHerkenning en samenwerkingsgemeentes
Wij zijn een samenwerkingsgemeente. Hoe moeten wij eHerkenning aanvragen?
Het advies is dat één van de denominaties in de samenwerkingsgemeente eHerkenning op zich neemt. Als dit niet haalbaar is moeten meerdere personen (uit verschillende denominaties) eHerkenning aanvragen, maar dit is wel kostenverhogend.
Ons unieke kerknummer begint met NGK. Moet dit niet 3GK zijn?
Gerelateerd
Inschrijving KvK
ANBI
Identificatie bij banken