Samenwerking Inzet Predikanten (SIP)

Samenwerken bij de inzet van een predikant kan op verschillende manieren. Eén van die manieren is middels een SIP-overeenkomst. Daarmee ‘leent’ een gemeente haar predikant tijdelijk uit aan een andere gemeente, in voltijd of deeltijd. Op deze pagina vindt u daarover alle informatie.

SKW sluit daarbij aan bij de landelijke regeling B4 onder de kerkorde. Deze is te vinden achter deze link: B4 roeping predikant. Daar is in 5.2 het volgende opgenomen:
“5.2 Een kerk kan haar predikant voor een bepaalde tijd of in deeltijd laten dienen in een andere kerk. Ze volgt daartoe de regeling die het SKW hiervoor heeft vastgesteld.”

SIP-overeenkomst

De term detachering is fiscaal niet juist, daarom noemen wij dit SIP: Samenwerking Inzet Predikanten.

Uitwerking samenwerking en verbintenis
Bij een SIP sluiten twee kerken een SIP-overeenkomst. Het betreft de kerk die de predikant ‘uitleent’ en de kerk die de predikant ‘inleent’. Een model voor deze overeenkomst is hieronder te downloaden. Daarin worden heldere afspraken gemaakt zie je ook hoe met de kosten wordt omgegaan.

Model SIP-overeenkomst

Besluitvorming en randvoorwaarden
Er zijn drie partijen die akkoord moeten gaan met een dergelijke samenwerking. Predikant, de huidige kerkenraad van de predikant en de kerkenraad die de predikant inleent.
Het is goed vooraf stil te staan bij vragen als:

• Welke behoefte en verlangens hebben we als gemeente voor de inzet van een SIP-predikant?
  • Voor welke taakgebieden gaat de SIP-predikant zich inzetten?
  • Welke argumenten zijn er voor een tijdelijke inzet in plaats van het uitbrengen van een beroep voor onbepaalde tijd?
  • Wanneer is wat jullie betreft de SIP-periode succesvol afgerond? Wat is er bereikt, opgezet of uitgevoerd?

Percentage en taakinvulling
Mede op basis van bovenstaande overwegingen kan een percentage en taakinvulling worden vastgesteld. Op onze website hebben we een takentool beschikbaar gesteld die wellicht handig kan zijn in de concretisering daarvan.

Zie: https://www.steunpuntkerkenwerk.nl/help-vacature-kerk-jobcrafting/

Periode
Hoe korter de periode, hoe eenvoudiger het besluitvormingsproces. Bij een langere en duurzamere inzet is een wat zorgvuldiger voorbereiding aan de orde.

Beëindiging
Bij een SIP-periode langer dan 1 jaar, is het goed na te denken over de condities rond beëindiging. Uiteraard is het voor de inlenende kerk duidelijk dat na de vastgestelde periode de inzet stopt. Het kan echter wenselijk zijn op voorhand ook afspraken te maken tussen predikant en zijn uitlenende kerk. Als de uitlenende kerk de predikant voor 3 jaar afstaat voor x%, stelt dat hen in staat andere keuzes te maken in de bearbeiding van de gemeente. Zondermeer volledige terugkeer van de predikant in zijn uitlenende gemeente is na zo’n periode niet vanzelfsprekend. Het is goed (vooral ook voor de predikant) vooraf vast te stellen onder welke voorwaarden de beëindiging plaats zal vinden. In de praktijk kennen we diverse constructies zoals:

• Predikant krijgt tijdig ondersteuning (coaching en financiën) om een nieuwe (deeltijd) verbintenis aan te gaan.
  • Uit- en inlenende kerk treffen een financiële regeling om, indien voorgaande niet tijdig lukt, nog een tijdje in zorgplicht te voorzien.
  • Inlenende kerk krijgt een optie tot verlenging of uitbrengen van een beroep voor onbepaalde tijd.
  • Uitlenend kerk ziet andere mogelijkheden de predikant weer volledig in te zetten.
  • Etc.

Communicatie
Na een overlegproces tussen kerkenraden en predikant dienen ook de beide gemeenten op de hoogte gesteld te worden van de voorgenomen besluiten. Anders dan bij een “normaal” beroep is het niet noodzakelijk schriftelijk te stemmen. Maar als het een langere periode betreft is het wel goed de gemeente te horen en voldoende ruimte te geven voor vragen en bezwaren. Op grond daarvan kan een definitief besluit worden genomen.

Advies
Kerken en predikanten kunnen altijd advies vragen aan SKW bij een SIP-overeenkomst. Neem per mail of telefoon contact met ons op om vragen te stellen of de conceptovereenkomst te laten inzien.