Ds. W.M. van Wijk, Deventer

Predikant te:

Koningskerk Deventer (emeritus)

Ervaring

Mijn werkervaring bestaat, naast de gewone ervaring van predikant (40 jaar), uit begeleiding van studenten en beginnende predikanten (stage en mentoraat). Verder heb ik ervaring in kerkelijke rechtspraak (classicaal en landelijk). Inmiddels ook ervaring opgedaan als interim-predikant.

Voorkeursrol als interim-predikant

Als interim-predikant wil ik me richten op het begeleiden van een gemeente in een proces van verandering of juist bij stilstand. Daarbij is het belangrijk dat een kerkenraad en gemeente zelf de ‘eigenaar’ van het proces zijn, dat in de interimfase ingezet wordt. Mijn rol zie ik in het stimuleren en uitdagen om een proces van bezinning, verandering of vernieuwing in te gaan. In crisissituaties zie ik het als mijn doel om betrokkenen samen te laten zoeken naar een oplossing die voor ieder zoveel tevredenheid biedt, dat men weer samen verder kan.

Persoonlijke eigenschappen

• rustig en harmonieus
• gewetensvol
• respectvol
• samenwerkend
• loyaal
• beschouwend
• stabiel
• relativerend

Persoonlijke competenties

• up-to-date theologische kennis en vaardigheden op gebied van prediking, onderwijs en pastoraat
• ervaring in kerkelijke rechtspraak
• hermeneutische competentie: helpen om tot verstaan te komen van jezelf, de wereld en God.
• inleven in wat er in een ander leeft
• stijl van leiding geven: mede afhankelijk van wat de situatie vraagt, voorkeurstijl is coöperatief
• in staat om feedback te geven en te ontvangen