Ds. W.L. de Graaff, Groningen

E-mail: w.l.de.graaff@hetnet.nl

Predikant te:

GKv Groningen-Zuid/Helpman

In te zetten op het gebied van:

Als interim-predikant in te zetten op het gebied van begeleiding bij:
-het herpakken van uzelf als gemeente
-het oplossen van conflicten binnen de gemeente
-het inslaan van een nieuwe koers als gemeente

Werkwijze

Bent u van ‘wij roepen en de interim-predikant draait?’ Zoek dan liever verder. Ik ben meer van de ‘Schommelstoelaanpak’. Dat is een actief ‘achterover leunen’ om een gemeente of kerkenraad te stimuleren en te ondersteunen op bovengenoemde vlakken (herpakken, oplossen en inslaan).

Ervaringen

In november 2018 heb ik de opleiding tot interim-predikant met goed gevolg afgerond. In deze opleiding heb ik twee stageopdrachten gedaan. De eerste opdracht betrof het maken van een gemeente-analyse, een zeer wezenlijk onderdeel van het interimschap. Bij de tweede opdracht heb ik een gemeente geholpen bij het formuleren van een opdracht voor een toekomstige interim-predikant.
Sinds september 1999 ben ik fulltime gemeentepredikant. Drogeham (1999-2004), Middelstum (2004-2009), Groningen-Zuid (2009-2016) en Groningen-Zuid/Helpman (2016-nu).

Kwaliteiten en eigenschappen

Nauwgezet, plichtsgetrouw, rust, transparant, schrijven, spreken, formeel, muzikaal, creatief, integer, humor, grote lijnen, makkelijk in de omgang.

Motivatie

Een motivatie om als interim-predikant aan het werk te gaan, is dat ik rechtdoen één van de belangrijkste eigenschappen van de kerk vind. Paulus schrijft in 1 Korinthe 14, 33 en 40: “God is niet een God van wanorde maar van vrede. (…) Alles moet op gepaste wijze en in goede orde gebeuren.”
Recht doen heeft alles met die goede orde te maken en dient de vrede. Of het nu gaat om mensen tot hun recht te laten komen of dat het gaat om recht doen bij conflicten en moeilijke vraagstukken. Alleen bij vrede bouwen ‘profetie en klanktaal’ de gemeente van Christus op.

Beschikbaarheid

Ik ben beschikbaar als interim-predikant voor maximaal 0,4 FTE.