Beroepingswerk

Heeft uw predikant een beroep naar een andere gemeente aangenomen? Gaat uw predikant binnenkort met emeritaat? Of bent u als gemeente al langere tijd vacant? Steunpunt Kerkenwerk ondersteunt kerken bij de voorbereiding, organisatie en invulling van het beroepingswerk. Bij de beroepingsprocedure zijn verschillende partijen betrokken. Op deze pagina vindt u verschillende hulpmiddelen.

Steunpunt Kerkenwerk vernieuwde in 2023 de Handreiking Beroepingswerk naar aanleiding van de landelijke hereniging. Tot 1 januari 2024 blijven er echter nog administratieve verschillen tussen de twee ‘oude’ kerkverbanden. Waar mogelijk vindt u de informatie gebaseerd op de herenigde kerk en kerkorde. Waar nodig wordt nog verwezen naar de afzonderlijke regelingen.

Handreiking beroepingswerk

Download hier de handreiking met alle informatie over het proces van beroepen.
Handreiking beroepingswerk

Graag het hele proces in één gemakkelijk overzicht? Klik hier, met dank aan een creatief lid van een beroepingscommissie!

In de afbeelding hiernaast staan de globale stappen van het proces. Gebruik deze bijvoorbeeld als praatplaat bij een verkennend gesprek over beroepingswerk.

Steunpunt Kerkenwerk werkt nauw samen met de Predikantenvereniging|CGMV en gezamenlijk brachten zij in 2011 de kerken op de hoogte van de zaken rondom het beroepingswerk met onderstaande brief:

Brief van predikantenvereniging en SKW

Gerelateerd

Hoe maak ik mijn missieprofiel?VerkennersBeroepsprofielPredikant in opleidingSamenwerking Kerken