BKW Basis enquête

Hoe vullen we onze rol in als kerk en tegelijkertijd “werkgever”? Kijken we naar elkaar om en zijn we tevreden over het functioneren? Is er een jaarlijkse reflectie als kerkenraad? Of is het bekend dat er een begeleidingscommissie voor onze predikant aanwezig is?

BKW (Begeleiding Kerkenwerk) Basis is een enquête met de focus op ondersteuning bij het kerkelijk personeelsbeleid

Eens per vier jaar ontvangt elke NGK-gemeente een uitnodiging deel te nemen.
Deelname is gratis. Met een externe blik geeft Steunpunt Kerkenwerk (SKW) u inzicht en handvatten voor uw rol als “werkgever”. Het doel is om op tijd te signaleren of interventies en instrumenten nodig zijn. En u te helpen om de weg naar externe hulp te vinden.

Deze dienst is ontwikkeld op vraag van de gemeenten en leden van de vereniging Steunpunt Kerkenwerk. Dit verzoek kwam naar aanleiding van jarenlange ervaring met het helpen van gemeenten bij advies- en/of conflictsituaties.

Inhoud

De enquête bestaat uit 5 thema’s;

• pastoraat
  • samenwerking
  • dynamiek (relatie naar buiten / betekenis in de buurt / specifieke doelgroepen)
  • visie en leidinggeven (kerkenraad)
  • functioneren (predikant, kerkelijk werker, koster)

De vragen bij de thema’s zijn bewust in stellingen geformuleerd en er ontbreken neutrale antwoordopties. De doelstelling is namelijk signaleren en niet het doen van wetenschappelijk verantwoord onderzoek. SKW gaat vertrouwelijk om met de gegevens uit de enquête. Niemand buiten SKW krijgt inzage in de resultaten, er worden geen persoonsgegevens opgeslagen en in het verslag dat de deelnemers ontvangen zijn antwoorden niet te herleiden naar specifieke personen.

Preview Enquête BKW Basis (Let op, antwoorden worden niet opgeslagen)

Er is een minimale respons nodig van 70% van de uitgenodigde deelnemers per gemeente om een verslag te ontvangen.

Voorbeeld verslag na sluiting enquête

Verslag individuele gemeente X

Proces

Standaard start SKW de BKW Basis enquêtes per classis of regio. Klik op onderstaande afbeelding voor een weergave van het proces en de stappen:

Processchema BKW Basis - start SKW

Wanneer een kerkenraad zelf de enquête wil starten kan dit bij uitzondering. Neem daarvoor contact op. Klik op onderstaande afbeelding voor een weergave van het proces en de stappen:

Processchema BKW Basis - start kerk

Visitatie

Ter ondersteuning bij de visitatie kan een visitatiecommissie 2 maanden van te voren de scriba’s van de kerkenraden benaderen om deel te nemen aan de enquête.  Meer informatie voor visitatoren

Overzicht

Ervaringen weten van andere gemeenten? Meer zien van BKW Basis in één oogopslag? Neem een kijkje op de pagina: BKW Basis Overzicht

Meer weten over de inhoud en achtergrond van BKW Basis?
Lees: Informatie BKW – Basis

Gerelateerd

Begeleiding Kerkenwerk BKW onderlinge ruiling predikanten Functioneren predikanten Supervisie / Coaching Mediation