Corona: handreiking voor kerken

Het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) heeft een coronahandreiking voor kerken geschreven die met verschillende scenario’s rekening houdt. De handreiking geeft lokale kerken inzicht in welke maatregelen passen bij welke situatie.

De overheid heeft aan alle maatschappelijke sectoren (horeca, zorg, sport, vrijwilligerswerk) gevraagd om met plannen te komen voor het geval de COVID-19 besmettingen in de winter weer toenemen. Daarom heeft het CIO deze handreiking geschreven die met verschillende scenario’s rekening houdt.

Download de coronahandreiking voor kerken

Thermometer overheid

De coronathermometer van de overheid is hierbij het uitgangspunt. Deze geeft aan hoe het staat met de druk op samenleving en zorg door het coronavirus. De thermometer wordt weergegeven op het coronadashboard. De handreiking die het CIO schreef, is te koppelen aan de verschillende standen van deze thermometer. Zo zien kerken vooraf welke maatregelen passen bij welke situatie.

Fase 2

Momenteel stijgt het aantal besmettingen. Dinsdag verhoogde minister Kuipers de status van de coronathermometer naar fase 2, ‘verhoogd’. Dit komt overeen met fase 2 uit de CIO-handreiking. Het advies aan de kerken is bijvoorbeeld om in deze fase goed te ventileren. Overweeg daarnaast om voor kwetsbare groepen in de gemeente een gedeelte van de kerk aan te wijzen als een plek waar men anderhalve meter afstand houdt. Volgens de handreiking is in deze fase nog veel vrijblijvend: overweeg looproutes in te stellen en digitaal te vergaderen.

De maatregelen in fase 2 zoals weergegeven in de handreiking van het CIO.