Corona: grote stappen naar een open samenleving

[laatst gewijzigd op 1 maart 2022]

De overheid kondigt het einde aan van alle beperkende maatregelen voor de samenleving. En daarmee ook voor de kerk. De anderhalve meter en de mondkapjes gaan verdwijnen. Kerkdiensten worden toegankelijker en het gemeentelijke leven kan zijn weg weer gaan vinden.

Deze grote stappen gingen in op vrijdag 25 februari. Vanaf 18 februari kwamen er al wel wat verruimingen in de horeca en evenementenbranche, maar alleen met gebruik van het coronatoegangsbewijs. Dit bewijs hanteren we niet in de kerken. Daarom geldt voor erediensten in de kerken vrijdag 25 februari als ingangsdatum. Ook de overige kerkelijke activiteiten (jeugdwerk, maaltijden, inloop, ontmoeting en andere bijeenkomsten) mogen sinds 25 februari gebruik maken van de verruimde mogelijkheden.

Voor het aantal bezoekers thuis vervallen per direct de beperkingen. Er hoeft niet langer alleen maar online te worden vergaderd. In lijn met het thuiswerkadvies kunt u maximaal de helft van de vergaderingen in de kerk houden.

Wat mag in onze kerken?

Per direct:

• mag u meer dan vier mensen thuis uitnodigen;
  • mag u maximaal de helft van de vergaderingen in de kerk houden.

Per 18 februari

• verandert er niets

Per 25 februari

• hoeft u geen anderhalve meter afstand meer te houden;
  • hoeft u geen mondkapjes meer te dragen in de kerk;
  • is er geen beperking meer in het aantal bezoekers van de kerkdienst.

Het advies is om nog geen collectezakken of –mandjes te gebruiken tijdens de kerkdiensten, die door kerkgangers aan elkaar worden doorgegeven. Dit om handcontact te vermijden. Ditzelfde geldt voor het doorgeven van avondmaalsbekers- en borden.  Ook het elkaar begroeten met een handdruk wordt afgeraden.

Koffiedrinken na afloop van de kerkdienst is weer mogelijk. Ook hierbij is het belangrijk de basisregels in acht te nemen en de uitvoering van het koffieschenken en – drinken hierop af te stemmen.

Blijf zorgvuldig
Verruiming betekent niet dat corona voorbij is. In veel kerken merken we dat ook in hoge aantallen besmettingen. Daarom is het goed om zorgvuldig om te blijven gaan met elkaars gezondheid en de basismaatregelen in acht te blijven houden:

• was geregeld je handen;
  • geef elkaar niet de hand;
  • blijf thuis bij klachten;
  • zorg voor goede ventilatie.

Kwetsbaar
Kijk hoe u voor mensen met een kwetsbare gezondheid, en voor mensen die met hen omgaan (bijvoorbeeld als mantelzorger), ook veilig ruimte kunt maken in de kerk. Zorg ervoor dat gemeenteleden, als dat voor hen belangrijk is, toch op anderhalve meter afstand kunnen zitten. Dat kan bijvoorbeeld door:
• een vak te reserveren waar de stoelen / banken ingericht zijn op anderhalve meter;
• voor deze gemeenteleden kaartjes klaar te leggen in de hal. Die kunnen ze meenemen om aan weerszijden twee stoelen / zitplaatsen te markeren als plaatsen waar niemand mag gaan zitten.

Geef de ander vooral de ruimte die hij of zij nodig heeft, zonder dat iemand het gevoel krijgt er niet bij te mogen horen.

Extra regels voor bijeenkomsten met groepen groter dan 500 bezoekers zijn vooralsnog niet van toepassing op kerkdiensten.

Gebed
Wij wensen u Gods zegen toe om bij de ruimte die er komt weer samen te bouwen. U bent geroepen als gemeenschap van mensen in Christus’ naam. Hij bouwt Zijn kerk.

Bron: regiegroep corona CGK, CIO (Interkerkelijk Contact in Overheidszaken), Steunpunt Kerkenwerk, Kerkpunt, Rijksoverheid.