‘Help, een vacature?!’ Nieuwe takentool voor beroepingswerk

Nieuwe inspiratie om vraag en aanbod in het beroepingswerk beter op elkaar af te stemmen. Dat was het doel van het boostcamp ‘Help, een vacature?!’ in oktober 2019. SKW nodigde een groep predikanten, kerkelijk werkers en beroepingscommissies uit NGK en GKV uit om mee te denken.

Samen met de Baaningenieurs doken we in de profielen, taken en verwachtingen. Hoe kunnen we de match verbeteren tussen wensen van gemeenten en talenten van predikanten en kerkelijk werkers?

Predikanten en kerkelijk werkers schreven op welke taken ze nu echt wekelijks uitvoeren. Taken in de gemeente werden verdeeld over drie kolommen: wat kun je, waar wil je nog in groeien en waarin blink je uit? Ook de beroepingscommissies gingen aan de slag: Wat is eigenlijk onze verwachting van de predikant of kerkelijk werker? De Baaningenieurs, Mark van Vuuren en Luc Dorenbosch, daagden uit te sleutelen aan de takenpakketten. Met behulp van jobcrafting, het Bijbelverhaal van Mozes en Jethro en voorbeelden van de Brambulance (een combinatie van ambulance personeel en brandweermannen) leerden we dat er veel ruimte is in het beroep van een kerkelijk werker of predikant. Het hoeft niet overal op dezelfde manier!

Het resultaat van de avond “Help, een vacature?! Toekomstbestendige vacatures in de kerk”’ is nieuw materiaal voor het beroepingswerk in 2020. De verkenners, het team van SKW die contact onderhouden met alle predikanten en beroepingscommissies, hebben een nieuwe tool:

DE TAKENTOOL

Takentool voor beroepingscommissies Takentool voor kerkelijke professionals (predikant en kerkelijk werker)

Met deze tool ontvangen beroepingscommissies 36 voorbeeldtaken in gemeenten en voorbeelden van samenstellingen van kerkelijke teams. Een kerkelijk team is een combinatie van bijvoorbeeld een jeugdwerker (kerkelijk werker) en parttime predikant.

Ook de predikanten en kerkelijk werkers kunnen aan de slag met de tool. Het helpt om zicht te krijgen op eigen ontwikkeling en te communiceren over verwachtingen.