Veranderingen wet Werk en Zekerheid ook invloed op kerken!

Al eerder informeerden we de kerken over veranderingen in de wet Werk en Zekerheid. De arbeidsvoorwaarden Kosters en Kerkelijk Werkers zijn hier per 1 januari 2015 al op aangepast. De voornaamste wijzigingen nog even op een rijtje:

1. Werknemers met een tijdelijk contract maken al na 2 jaar aanspraak op een vaste aanstelling (voorheen 3 jaar). De keten van maximaal 3 tijdelijke contracten is dus verkort naar 2 jaar.

2. Vanaf 1 juli a.s. moet de tijd tussen twee tijdelijke contracten  6 maanden zijn om de “keten” te onderbreken (voorheen 3 maanden).

3. Het ontslagrecht is vereenvoudigd en de WW voorziening met ontslagvergoeding is aangepast. Lees hierover meer op de website van de rijksoverheid:

LET OP: punt 2 heeft dus invloed op de aanstelling van catecheten voor 9 maanden. Het herhaaldelijk aangaan van een dergelijk contract met eenzelfde persoon valt per 1 juli 2015 onder de ketenbepaling. Na 2 jaar is dan automatisch sprake van een vast dienstverband.