Veilige kerk en Samenvoeging van kerken: nieuwe webpagina’s

De website van Steunpunt Kerkenwerk wordt veel bezocht. Pagina’s zoals Materiële Regelingen en informatie over corona worden snel gevonden en vaak geraadpleegd. Ook voegen we veel nieuwe informatie toe aan bestaande pagina’s of maken we nieuwe pagina’s over actuele thema’s of nieuwe regelgeving. Bijvoorbeeld over een vrijwilligersvergoeding, eHerkenning, beroepingswerk, vacatures etc. Wellicht goed vindbaar voor de gerichte zoeker, maar niet iedereen weet dat we deze informatie beschikbaar hebben.

Nieuwe webpagina’s
Graag brengen we twee nieuwe pagina’s onder uw aandacht, die we in de afgelopen weken gepubliceerd hebben.

VOG en veilige kerk
Op deze pagina wordt beschreven hoe u kunt bijdragen aan een veilige kerk. Veiligheid is niet altijd vanzelfsprekend: ook binnen kerkelijke relaties komt misbruik voor. U kunt bijdragen aan een veilige kerk door bijvoorbeeld aanstellingsbeleid, een vertrouwenspersoon en VOG’s. Alle benodigde informatie is in afstemming met Meldpunt Misbruik, Kerkpunt en Steunpunt Kerkenwerk voor u gebundeld op onze nieuwe webpagina. Neem een kijkje en zet de volgende stap voor veilig beleid in uw kerk.

Samenvoeging kerken
Het komt steeds vaker voor: twee kerken van dezelfde denominatie (bijvoorbeeld twee NGK-kerken) gaan samen. We krijgen hierover vaak vragen, van proces tot regelgeving en het opstellen van een goede akte van samenvoeging. Denkt u na over het samenvoegen van uw kerk met een andere kerk uit uw kerkgenootschap? Kijk dan op onze webpagina over samenvoeging.
Let op: bij samenvoeging van of samenwerking tussen kerken uit verschillende denominaties (bijvoorbeeld een NGK- en GKV-gemeente) gelden andere adviezen. Kijk daarvoor op www.kerkelijkeeenheid.nl.

Zoek verder
Zoekt u iets anders op het gebied van kerk en personeel, beheer, wetgeving, vitaliteit of kerkelijke financiën? Probeer de zoekfunctie op onze homepagina! Op die manier komt u snel terecht bij de juiste informatie.