Update over ANBI: standaardformulier blijft grotendeels gelijk

Een aantal weken geleden ontvingen alle kerken een brief van de Belastingdienst over hun ANBI-status en de nieuwe regelgeving rondom standaardformulieren voor het zogeheten transparantiedocument. In afwachting van de betekenis hiervan voor kerken, publiceerde Steunpunt Kerkenwerk toen een nieuwsbericht (klik hier om te lezen).

Inmiddels is duidelijk geworden dat de standaardformulieren die kerken gebruikten, grotendeels gelijk blijven. Deze waren in het verleden al afgestemd met het CIO volgens het convenant met de Belastingdienst. Het enige wat vanaf dit jaar moet worden toegevoegd in de publicatie is het Kamer van Koophandel nummer. Voor GKV-kerken werd dit afgelopen jaar ook al meegenomen in de publicatie. Voor NGK-kerken volstaat het om het KvK-nummer toe te voegen aan de publicatie. Dit kan op het transparantiedocument of op de webpagina waar het transparantiedocument wordt weergegeven.

Verder hoeven kerken niets anders te doen dan voorheen. Steunpunt Kerkenwerk verzorgt voor GKV-kerken de publicatie na ontvangst van de jaarcijfers. Voor NGK-kerken controleert Steunpunt Kerkenwerk of de publicatie door de kerk volledig is gedaan, en ondersteunt bij eventuele vragen of problemen.

Heeft u al de benodigde acties ondernomen voor de jaarlijkse ANBI-publicatie? NGK-kerken moeten de gegevens voor 1 juli op hun eigen websites publiceren. GKV-kerken moeten voor 1 mei hun jaarcijfers aanleveren bij SKW middels het invulformulier.

Meer informatie over de ANBI-status van kerken en annexe instellingen, en de standaardformulieren vindt u op de pagina ANBI.

2 reacties van Update over ANBI: standaardformulier blijft grotendeels gelijk

1. Edward Dees 4 mei 2021 op 13:24 #

LS,
    De gemeente in Langerak is sinds 1 januari 2020 een samenwerkingsgemeente van GKV en NGK.
    Wij hebben dus met beide systemen te maken.
    Heeft u voor ons ook een handreiking?

• Mariët Apperloo 7 mei 2021 op 12:04 #

Beste hr. Dees, beste Edward,

Voor samenwerkingsgemeentes geldt dat zij voor beide denominaties een publicatie moeten doen. U volgt dus zowel de route voor NGK-publicatie als de route voor GKV publicatie. Welke routes dat zijn vindt u hier: https://www.steunpuntkerkenwerk.nl/organisatie-en-beheer/relatie-overheid/anbi/.
      U mag op deze publicaties wel gebruik maken van dezelfde samenvatting van de jaarrekening.

Wanneer u meer vragen heeft helpen wij u graag, laat het ons dan even weten.

#SteunpuntKerkenwerk