Let op, update: UBD (voorheen IB47): aangepaste wetgeving

Binnenkort wordt een wetswijziging doorgevoerd die betrekking heeft op de uitbetaalde bedragen aan derden (UBD, voorheen bekend als IB47).

Heeft de kerk een loonheffingennummer? Dan bent u een inhoudingsplichtige uitbetaler. Hebt de kerk geen loonheffingennummer? Dan bent u een niet-inhoudingsplichtige uitbetaler. Een loonheffingsnummer is “ANBI-RSIN-nummer” aangevuld met “L01”.

Bent u een inhoudingsplichtige uitbetaler? Dan nodigt de Belastingdienst u niet meer uit en bent u verplicht de UBD-opgave zelf te doen. Vanaf 1 januari 2023 moet u de gegevens dan ook op een nieuwe manier aanleveren, het gaat dan om de gegevens over 2022. U moet vanaf dan onder andere het BSN (burgerservicenummer) van een predikant aanleveren.

Alle informatie heeft SKW voor u verzameld op onze webpagina UBD / IB47.

7 reacties van Let op, update: UBD (voorheen IB47): aangepaste wetgeving

1. MvdW 11 november 2021 op 21:20 #

Hier kijk ik met grote verbazing naar, omdat de belastingdienst in document https://gegevensportaal.belastingdienst.nl/portal/document/249/ (punt 1.6.3.) heel nadrukkelijk/onderstreept stelt dat ook na 1-1-2023 het BSN niet geregistreerd en niet aangeleverd mag worden door niet-inhoudingsplichtige uitbetalers. Over preekbeurten van gastpredikanten wordt toch niets ingehouden? Hier lijkt iets niet te kloppen.

• Mariët Apperloo 15 november 2021 op 15:42 #

Beste MvdW,
      Er zit inderdaad een foutieve aanname in dit bericht. Per 1 januari 2022 maakt de Belastingdienst onderscheid tussen inhoudingsplichtige uitbetalers en niet-inhoudingsplichtige uitbetalers. Dit gaat niet alleen over de preekbeurten maar over of de kerk een loonheffingsnummer heeft. Zo ja, dan is de kerk inhoudingsplichtig. Wij waren nog niet op de hoogte van dit nieuwe onderscheid dat de Belastingdienst gaat maken.
      We zullen de informatie op deze pagina aanpassen. Onze excuses voor het ongemak en bedankt voor uw oplettendheid!

• Mariët Apperloo 15 november 2021 op 16:44 #

Beste MvdW,
      Inmiddels hebben we het bericht aangepast naar de juiste formulering. Ik hoop dat de onduidelijkheid hiermee is opgeheven.

2. Bert Arnold 29 november 2021 op 16:35 #

Moeten wij dus ook de betalingen aan onze eigen predikant opgeven?
    En moeten wij “vrij wonen” daarbij betrekken?

• Mariët Apperloo 30 november 2021 op 13:10 #

Beste Bert Arnold,
      Ja dat klopt. Ook de betalingen aan jullie eigen predikant moeten worden opgegeven, inclusief vergoedingen en het vrij wonen.
      De Belastingdienst schrijft: “Als beloningen in natura zijn verstrekt, moeten die naar de waarde in het economisch verkeer worden gewaardeerd.”
      U bepaalt deze waarde bepalen op basis van de fiscale bijtelling, zie de Materiële Regelingen hoofdstuk VI art. A.c, hier wordt een voorbeeld gegeven van fiscale bijtelling.
      Het bijtellingspercentage wordt jaarlijks landelijk vastgesteld. Voor 2021 is dit 1,45 %.

Bronnen: https://gegevensportaal.belastingdienst.nl/ubd/aanmelden/ (klik door naar de Handleiding Derden Uitbetaling)
      Materiële Regelingen hoofdstuk VI art. A.c

We zullen de informatie naar aanleiding van uw vraag toevoegen aan deze webpagina.

3. Bert Arnold 7 januari 2022 op 15:51 #

Zijn wij ook verplicht deze gegevens aan te leveren voor de emeritaatsgelden die wij als gemeente aan de emeriti-predikanten uitkeren?

• Greetje 10 januari 2022 op 09:38 #

Een emeritaatsuitkering hoeft niet te worden opgegeven.
      De belastingdienst stelt bepaalde eisen aan “uitbetaling aan derden”: …hij voert werkzaamheden uit…; …die fiscaal kunnen worden beschouwd als “resultaat uit overige werkzaamheden”.
      Dit is niet aan de orde bij een emeritaatsuitkering; dit is een uitkering uit een eerdere werkrelatie.