Vanaf de zomer 2023 zijn alle kerken door SKW met regelmaat benaderd over diverse praktische zaken rondom de hereniging. Een belangrijk punt was de naamswijziging. Hieronder een update en nog enkele belangrijke aandachtspunten:
Naamswijziging en banken
Van alle kerken die niet in een samenwerking (voormalig NGK/GKv/CGK) verkeren is de naamswijziging inmiddels doorgevoerd bij de KvK.
Vanuit de KvK gaan ook automatisch meldingen van wijzigingen naar banken. Omdat de kerken een andersoortige inschrijving bij de KvK hebben dan de meer gebruikelijke rechtspersonen is nog niet bekend hoe banken de naamswijzigingen verwerken. Voor zover nu bekend kunnen er drie dingen gebeuren:
- De bank ontvangt de melding maar doet hier verder niets mee.
- De bank ontvangt de melding en stuurt de kerk hiervan bericht met de vraag dit ook door te voeren als tenaamstelling op de bankrekening(en).
- De bank voert de tenaamstelling automatisch door.
Heeft u nog niets vernomen van uw bank dan is het goed dat u zelf melding maakt van de wijziging.
Naamswijziging en onroerend goed
Zoals hierboven genoemd zijn voor alle “niet-samenwerkingsgemeenten” de naamswijzigingen doorgegeven. Het kan zijn dat uw kerk onroerend goed in bezit heeft. Bijvoorbeeld een kerkgebouw en/of pastorie. Het is zaak om ergens in het komende jaar (daar zit geen tijdsdruk op) door een notaris een “verklaring wijziging tenaamstelling” op te laten stellen zodat de mutatie van de naam van de eigenaar van het onroerend goed ook op een juiste wijze bij het kadaster wordt geregistreerd. Een dergelijke verklaring dient via een notaris te verlopen.
SKW heeft contact met Van Putten Van Apeldoorn notarissen. Zij zijn inmiddels bekend met de landelijk hereniging en de plaatselijke consequenties daarvan. Indien u wenst kunt u met hen contact leggen. Meer informatie kunt u opvragen via info@steunpuntkerkenwerk.nl.
Samenwerkingsgemeenten voormalig NGK met GKv
Alle samenwerkingsgemeenten hebben SKW inmiddels geïnformeerd over de gewenste naamgeving. Waar van toepassing zijn enkele wijzigingen doorgegeven aan de KvK. Bij samenwerkingsgemeenten ligt de zaak juridisch iets complexer. Het is van belang zorgvuldig te kijken hoe de oude (kerkelijke) rechtspersonen NGK en GKv in elkaar opgaan. Er dient sprake te zijn van een soort taakoverdracht waardoor de ANBI instellingen in elkaar opgaan zonder bijvoorbeeld de plicht tot overdrachtsbelasting als er sprake is van onroerend bezit. Hiervoor kan het zijn vereist dat juridisch de ene gemeente in de andere opgaat, waarbij die laatstgenoemde gemeente voortbestaat en de andere ophoudt te bestaan. Per samenwerkingsgemeente moet worden bekeken wat de situatie is; in het geval er sprake is van overgang van onroerend goed, zal hiervoor ook een notariële akte moeten worden opgesteld.
Het eenvoudigweg muteren van de naam op één van de oude rechtspersonen kan voor de KvK het uitschrijven betekenen van de ander. Dat is niet wenselijk indien aan het uit te schrijven nummer/naam nog een bankrekening hangt, onroerend goed of andere bezittingen op die rechtspersoon is geregistreerd. Het is dus van belang om vooralsnog geen rechtspersonen uit te schrijven bij de KvK, omdat dit juridisch en praktisch vervelende consequenties kan hebben.
Inmiddels is met en door bovengenoemde notaris een checklist en een notitie opgesteld waarvan alle samenwerkingsgemeenten apart bericht ontvingen. Meer informatie hierover kunt u opvragen via info@steunpuntkerkenwerk.nl.
Nog geen reacties.