Kerken ontvangen brief van Belastingdienst over ANBI-status kerken

Brief Belastingdienst over nieuwe regelgeving rond ANBI
De Belastingdienst heeft alle kerken en annexe instellingen geïnformeerd over nieuwe standaardformulieren die gebruikt moeten worden voor de ANBI-publicatie. U hoeft voorlopig niets anders te doen dan voorgaande jaren. In dit bericht geven wij u wat meer informatie.

De informatie over de nieuwe regelgeving is vorige week gedeeld door de Belastingdienst met het CIO (interkerkelijk Contact In Overheidszaken). Kerken hebben een bijzondere ANBI-status en werkten al met een standaardformulier dat landelijk is goedgekeurd door de Belastingdienst en het CIO. De Belastingdienst vermeldt dat kerken deze huidige standaardformulieren kunnen blijven gebruiken (zie Belastingdienst.nl/anbi, scroll naar de toelichting onder het kopje ‘Verschillende varianten van het standaardformulier’).

Dit standaardformulier vindt u op de pagina ANBI voor kerken (klik hier). De NGK-kerken verzorgen deze publicatie zelf. De GKV-kerken leveren hun jaarcijfers aan en Steunpunt Kerkenwerk verzorgt voor hen de publicatie. Vooralsnog hoeft u niets anders te doen dan voorgaande jaren. De nieuwe standaardformulieren komen grotendeels overeen met de huidige standaardformulieren. In de loop van de week ontvangt Steunpunt Kerkenwerk aanvullende informatie over de nieuwe regelgeving. Wanneer er voor kerken iets verandert informeren wij alle kerken daarover zo snel mogelijk. Wij spannen ons in om eventuele veranderingen vanaf volgend jaar in te laten gaan.

ANBI-zoekregister
Bij de belastingaangifte kunt u giften aan een ANBI aftrekken. Veel kerken maken hier gebruik van. Kunt u uw kerk niet vinden in het ANBI-zoekregister van het aangifteprogramma? U kunt dan de volgende dingen doen.
1. Kijk op Rekenhulp ANBI en kijk of uw kerk hier wel tussen staat. Probeer verschillende zoektermen zoals ‘kerk’, ‘ngk’, ‘vrijgemaakt’ of ‘gereformeerd’. Staat uw kerk hier wel tussen? Geef dan door aan de Belastingdienst dat uw ANBI niet vindbaar is in het aangifteprogramma.
2. Stuur een e-mail met de naam van uw kerk naar info@steunpuntkerkenwerk.nl. Wij melden de dit dan aan de afdeling voor ANBI bij de Belastingdienst.