(Her)ontwikkelen van kerklocaties

Afgelopen mei vond er een informatiebijeenkomst plaats op een unieke locatie: Hart van Vathorst in Amersfoort. En dat het specifiek op deze locatie was, was niet voor niets.

Hart van Vathorst heeft nl. een prachtig mooi idee heel praktisch handen en voeten gegeven. De uitdagingen waar veel kerken mee te kampen hebben, zoals teruglopende inkomsten, stijgende energiekosten en achterstallig onderhoud is in Hart van Vathorst samengevoegd met de wens om uit te reiken naar mensen die God nog niet kennen.

Hart van Vathorst is een unieke plek in Amersfoort die een échte ontmoetingsplek is geworden. Je vindt hier een twee zorginstellingen, een kerk, woonruimtes, verhuur van vergaderruimtes, een restaurant en een kinderopvang. Door elkaar te ontmoeten versterken mensen elkaar. De (sociale) contacten zorgen ervoor dat mensen elkaar opbouwen, faciliteren en van elkaar leren. Er ontstaat saamhorigheid en een ‘wij gevoel’.

De mensen, van verschillende denominaties, die aanwezig waren bij de informatiebijeenkomst, kwamen om zich te oriënteren en zich te laten inspireren m.b.t. de mogelijkheden voor hun specifieke gebouw(en). Maar de bijeenkomst was niet puur ter inspiratie bedoeld. Het was een ontmoeting die dieper ging dan dat. Verbinding maken met de samenleving was het hoofddoel.

Hoe zouden de specifieke gebouw(en) wat toe kunnen voegen aan de samenleving én op welke manier zou dat dan kunnen. Elk gebouw is nl. anders, staat op een andere plek, waardoor sámen nadenken en sámen stappen zetten richting het creëren van een waardevolle ontmoetingsplaats onontbeerlijk is. Er werden waardevolle inzichten en ideeën uitgewisseld waarmee de eerste stapjes zijn gezet richting nieuwe zingeving van (leegstaande) gebouwen. Er zijn stapjes gezet richting groei van de kerk.

Door sámen te werken om de kerklocaties nieuwe zingeving te geven zullen er unieke plekken ontstaan, waarbij de impact tot over kerkmuren heen zal reiken!