Gebruik landelijk KvK-nummer niet voor plaatselijke kerk

Alle plaatselijke GKv- en NGK-kerken zijn ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Alle kerken zijn hierover geïnformeerd via de scriba.
Het KvK-nummer kan worden gebruikt om zaken te regelen voor de plaatselijke kerk. Bijvoorbeeld: het aanvragen van eHerkenning, communicatie met de burgerlijke gemeente of het aanvragen van een pasje van de groothandel. Het KvK-nummer wordt soms ook gevraagd bij het regelen van financiële zaken bijvoorbeeld bij de bank of notaris.

Soms blijkt echter dat kerken voor alle bovenstaande zaken het landelijke KvK-nummer gebruiken: het nummer waarmee het kerkgenootschap landelijk staat ingeschreven. Het postadres van het landelijke kerkgenootschap GKv is het adres van Steunpunt Kerkenwerk in Zwolle. Vaak ontvangen wij daarom brieven of officiële documenten die eigenlijk bedoeld zijn voor de plaatselijke kerk. Dit zorgt voor verwarring en vertraging in de processen die de kerk wil regelen.

Wij verzoeken u dan ook om uw plaatselijke KvK-nummer te gebruiken bij alle zaken die gaan over uw plaatselijke kerk. U vindt het KvK-nummer van uw plaatselijke kerk op kvk.nl/zoeken. Zoek op ‘kerk’ en de betreffende plaatsnaam. Vindt u uw kerk niet direct? Probeer dan een andere zoekterm, bijvoorbeeld NGK, GKV of vrijgemaakt.

Lees alles over de KvK-inschrijving van kerken op onze pagina ‘KvK voor kerken (klik hier)‘.