Officiële coronaregelgeving voor kerken

Welk advies geeft Steunpunt Kerkenwerk op dit moment?

Steunpunt Kerkenwerk volgt de coronarichtlijn van het CIO voor kerken. We houden u op de hoogte deze advisering in nieuwsberichten. Deze worden niet automatisch in nieuwsbrieven verstuurd, houd dus de pagina met actuele berichten in de gaten.

Houd de recente nieuwsberichten rond corona in de gaten: klik hier.

Coronahandreiking voor kerken

Het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) heeft een coronahandreiking voor kerken geschreven die met verschillende scenario’s rekening houdt. De handreiking geeft lokale kerken inzicht in welke maatregelen passen bij welke situatie.

Download de coronahandreiking voor kerken

De coronahandreiking geeft kerken zicht op de maatregelen die passen bij verschillende standen van de coronathermometer. De actuele stand is te vinden op het Coronadashboard van de Rijksoverheid.

Gebruiksplan

Om de coronahandreiking te vertalen naar uw kerkgebouw moet er een gebruiksplan aanwezig zijn in uw kerk. In het gebruiksplan legt u vast hoe de maatregelen in uw kerk worden toegepast. Het gebruiksplan is gebouw-gerelateerd, ieder gebouw moet dus een eigen gebruiksplan hebben. Bijvoorbeeld de looproutes, de plaatsen van handhygiënepompjes of de manieren van ventilatie legt u vast in het gebruiksplan.

Download: model gebruiksplan

Overige richtlijnen
SKW blijft op de hoogte van de landelijke richtlijnen en aanbevelingen van de volgende partijen:

Rijksoverheid: Informatie rondom Coronavirus
CIO (Interkerkelijk contact in Overheidszaken