Handreiking: wat betekent de landelijke hereniging voor plaatselijke kerken?

Begin februari verscheen een handreiking voor plaatselijke kerken over de gevolgen van de landelijke hereniging. Hoe zit het nu precies met de hereniging, wat betekent die voor onze plaatselijke kerk? Moeten we zelf actie ondernemen of gebeurt alles alleen op landelijk niveau? Waar vind ik alle informatie die voor onze kerk van belang is?

Al deze vragen worden beantwoord in deze handreiking. Dit document is niet alleen relevant voor kerken die lokaal wel of niet gaan samenwerken of dat al doen, maar ook voor kerken die geen NGK of GKv in de buurt hebben. Ook dan vraagt de landelijke hereniging namelijk wel om actie van elke kerk afzonderlijk. De handreiking gaat in op de praktische en administratieve uitwerking van de landelijke hereniging in de plaatselijke situatie en dan vooral in de fase vlak voor en de situatie na de landelijke hereniging. Wat heeft dit voor gevolgen voor onze kerk? Wat moet een plaatselijke kerk doen en wat is niet nodig?

Download hier de Handreiking ‘Plaatselijke uitwerking van de landelijke hereniging’

Steunpunt Kerkenwerk schreef mee aan deze handreiking, samen met de regiegroep, Kerkpunt, LPB media en veel andere werkgroepen en organisaties. Zo is alle informatie overzichtelijk gebundeld. Op de website onderwegnaar1kerk.nl is verder een handige documentenbibliotheek gepubliceerd. Daar is alle verstrekte informatie (brieven, verzoeken aan kerken en andere nuttige informatie) eenvoudig terug te vinden.

Speciaal voor bestaande samenwerkingsgemeentes NGK-GKv werd een nieuwe akte van samenvoeging opgesteld, toegesneden op hun situatie. Klik hier om meer te lezen en het model te downloaden.